صادرات فرآورده‌ های گیاهان دارویی به 8 میلیون دلار رسید

بنا به گزارش گمرک، اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی اعلام کرد که در سال گذشته موفق به صادرات فرآورده‌ های گیاهان دارویی به ارزش ۸ میلیون دلار شده‌است. صنعت گیاهان دارویی در کشور به رشد و توسعه قابل‌توجهی دست‌یافته و توانسته‌است نقش مهمی در صادرات غیرنفتی و ارزآور کشور ایفا کند. این موفقیت نشان‌دهنده پتانسیل بالای این صنعت و توانایی تولید محصولات با کیفیت و استانداردهای بین‌المللی است.

از آنجا که محصولات گیاهان دارویی ایران به دلیل کیفیت بالا و ویژگی‌های درمانی مورد توجه کشورهای دیگر بوده و بازارهای جدیدی را برای صادرات این محصولات به وجود آورده‌است. عضوی از اتحادیه صادرکنندگان گیاهان دارویی اعلام کرد که بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی در خاورمیانه، با سرمایه‌گذاری ۲۵ میلیون یورویی در کاشمر تأسیس شده‌است. این پالایشگاه فرآورده‌های گیاهان دارویی را به کشورهای اتحادیه اروپا از جمله آلمان، فرانسه، اسپانیا، هلند، امریکا، هند و چین صادر می‌کند.

صادرات فرآورده‌ های گیاهان دارویی ایران به کشورهای دیگر در زمینه گیاهان دارویی رشد چشمگیری داشته‌است. همچنین موفق شده‌ایم نیازهای کشورهای گوناگون از جمله گروهی از کشورهای اروپایی و آمریکایی را تامین کنیم. قاسم شاکری گفت که در سال گذشته، ما 8 میلیون دلار از فرآورده‌های گیاهان دارویی صادر کردیم. اما برخی از این محصولات دوباره وارد کشور می‌شوند. وی گفت: بسیاری از محصولات گیاهی در کشور تولید می‌شوند و واردات عصاره گیاهان دارویی مصداق کالاهای دارای مشابه داخلی است که باید جلوی آن گرفته شود.

در ادامه با توجه به افزایش گرایش مردم به تامین سلامت از طریق گیاهان طبیعی، در بخش فرآورده‌های گیاهان دارویی، دیگر خام‌فروشی انجام نمی‌شود. همچنین از تمام ظرفیت‌های گیاهان دارویی داخلی به‌طور کامل استفاده می‌شود. شاکری اعلام کرد که برنامه‌های سند ملی توسعه گیاهان دارویی به‌طور کامل در کشور اجرا می‌شود. عصاره‌گیری از گیاهان دارویی اعم از شیرین‌بیان، گل‌محمدی، چای سبز، چای سیاه، عشقه، سرخارگل، زعفران و سایر گیاهان دارویی در داخل کشور انجام می‌شود. همچنین برخی گیاهان دارویی غیربومی ایران از کشورهای آفریقایی، ژاپن و هند وارد و با فرآوری به کشورهای هدف صادر می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید