دروازه های زمینی ایران و کشورهای همسایه

دروازه های زمینی ایران و کشورهای همسایه

آیا میدانید دروازه های زمینی ایران با کشورهای همسایه کدام ها هستند؟ مهمترین دروازه ها با هر کشور کدام ها هستند؟

مقدمه

ایران کشوری پهناور می باشد. بدلیل همین وسعت زیاد، همسایه های فراوانی دارد که باعث بوجود آمدن گمرک ها یا همان دروازه های مرزی زیادی در نقاط مرزی کشورمان شده است. ایران دارای همسایه های زمینی و دریایی می باشد. کشورمان از شرق، غرب، و شمال با هفت کشور عراق، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان مرز خاکی دارد. وجود همسایه های فراوان دورتادور کشورمان سبب بوجود آمدن دروازه های مرزی زمینی میشود. تعداد گمرک های مرزی زمینی 27 عدد میباشد. در این مقاله قصد داریم نام و مشخصات هرکدام از گمرک های مرز زمینی را به تفصیل بیان کنیم:

گمرک های زمینی ایران و ترکیه:

گذرگاه مرزی بازرگان: این شهر از توابع شهرستان ماکو از استان آذربایجان غربی میباشد. گذرگاه بازرگان یکی از معروف ترین و پررفتوآمدترین گذرگاه های ایران و ترکیه باشد. نام این گذرگاه در ترکیه به “گوربولاغ” معروف است.

گذرگاه مرزی سرو: شهر سرو که با ادغام 4 روستای دیگر تشکیل شد، از شهرهای مرزی ارومیه مرکز استان آذربایجان غربی میباشد. این گذرگاه را در ترکیه به نام “اسن دره” میشناسند.

گذرگاه مرزی رازی: این گذرگاه به دلیل گذشتن خط آهن، از اهمیت زیادی برخوردار است. رازی یکی از توابع شهرستان خوی استان آذربایجان غربی میباشد.

گمرک های زمینی ایران و عراق:

به دلیل خط مرز طولانی بین این دو کشور، تعداد گمرک های مرزی زیادی وجود دارند:

گمرک های مرزی کیله سردشت، سیرانبند بانه، و سیف سقز از گمرک های ایران و عراق محسوب میشوند.

گذرگاه مرزی خسروی که در قصر شیرین استان کرمانشاه میباشد از معروف ترین گذرگاه ها محسوب میشود.

گمرک مرزی پرویزخان، که باز هم در قصر شیرین واقع شده و گذر از این دروازه برای زائران ممنوع میباشد.

گمرک مرزی تمرچین که در شهرستان پیرانشهر از توابع استان آذربایجان غربی میباشد، و این گذرگاه به اقلیم کردستان عراق راه دارد.

گذرگاه مرزی مهران، از توابع استان ایلام است. این گذرگاه بدلیل نزدیکی به اماکن مذهبی عراق، بیشتر برای زائران مورد استفاده قرار میگیرد.

گمرک مرزی باشماق، که مابین کردستان ایران و سلیمانیه عراق میباشد. این گذرگاه از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است و یکی از مهم ترین گمرک ها برای انتقال کالا میان ایران و عراق محسوب میشود.

گذرگاه مرزی شلمچه، از توابع خرمشهر استان خوزستان میباشد. که بیشتر برای تردد زائران مورد استفاده قرار میگیرد.

دروازه های زمینی ایران و آذربایجان:

گذرگاه مرزی آستارا، به عنوان معروف ترین دروازه ایران و آذربایجان است. این گذرگاه در شهر آستارا از توابع استان گیلان میباشد.

گمرک مرزی بیله سوار، از شهرستان های استان اردبیل است.

گمرک جلفا که از توابع استان آذربایجان شرقی میباشد، از سمت استان آذربایجان با نخجوان هم مرز میباشد و اهمیت بسزایی میان ایرانیان دارد.

گذرگاه مرزی پلدشت، از توابع استان آذربایجان غربی میباشد. اما این گذرگاه مانند گذرگاه های قبلی، از اهمین ویژه ای برخوردار نیست.

دروازه مرزی ایران و ارمنستان:

گذرگاه نوردوز تنها گذرگاه میان ایران و ارمنستان میباشد که در کنار رودخانه ارس واقع شده است. این گمرک شاهراه صادرات میان ایران و ارمنستان محسوب میشود.

دروازه های مرزی افغانستان و ایران:

گذرگاه میلک از توابع شهرستان هیرمند از استان سیستان بلوچستان میباشد و از زابل 45 کیلومتر فاصله دارد. میلک از سمت افغانستان با ولایت نیمروز هم مرز میباشد.

گذرگاه دوغارون یکی از مهم ترین دروازه های میان ایران و افغانستان میباشد. چرا که از ایران با تایباد هم مرز است و از افغانستان، با هرات تنها 135 کیلومتر فاصله دارد.

گذرگاه ماهیرود و گمشاد نیز از دیگر گمرک ها می باشند.

دروازه مرزی ایران و پاکستان:

میرجاوه اصلی ترین گمرک ایران و پاکستان میباشد که در 75 کیلومتری زاهدان استان سیستان بلوچستان میباشد.

مرز کوهک دروازه دیگر میان ایران و پاکستان میباشد که در شهر سراوان استان سیستان بلوچستان واقع شده است. اسن گمرک به منظور ترانزیت کالا تاسیس شده است.

گمرک های جالق، پیشین، و ریمدان نیز از دروازه های دیگر با پاکستان میباشند.

 دروازه مرزی ترکمنستان و ایران:

گذرگاه سرخس اوایل فقط مرز ریلی با ایران داشت، اما بعدها برای گذر کامیونت ها نیز مورد استفاده قرار گرفت. سرخس از توابع استان خراسان رضوی میباشد.

گذرگاه باجگیران که در نزدیکی شهر قوچان از توابع استان خراسان رضوی میباشد.

گمرک لطف آباد در شهرستان درگز استان خراسان رضوی میباشد که با عشق آباد ترکمنستان تنها 90 کیلومتر فاصله دارد.

گذرگاه اینچه برون در شهرستان گنبدکاووس می باشد که یکی از شهرستان های استان گلستان میباشد و با ترکمنستان هم مرز میباشد.

در مقاله بعدی در خصوص مرزهای دریایی ایران و کشورهای همسایه صحبت خواهیم کرد.

نظر و تجربه های خود در خصوص گمرک های ایران را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید